Vänsterpartiet
HEM KREATÖREN SKÅDESPELAREN PEDAGOGEN AKADEMIKERN I KORTHET WORKSHOPS MM

PEDAGOGEN
Jag undervisar i röst- och tal-gestaltning, i performance och i skådespelarpraktik. Även om jag i första hand arbetar med personer som vill utveckla sitt artistiska arbete så är kunskapen tillgänglig för alla som är beredda att ställa sig själva till förfogande för ett djuplodande jobb med sig själv.

I röstarbetet är basen förutom min egen praktik det internationella kompaniet Roy Hart Theatre som under decennier metodiskt undersökt den mänskliga rösten. Utgångspunkten är att vars och ens röst har tillgång till ”den stora rösten” som rymmer alla tänkbara vokala uttryck. Genom att låta rösten ljuda i andra kroppsliga rum än de vi vanligen använder får vi tillgång till både en större och rikare röst men också till djupt personligt material. Röst är innehåll och bär berättelser.
Fia_pedagogen_pic1
Fia_pedagogen_pic2
Fia_pedagogen_pic3
Den fysiska praktiken har jag både från École Jacques Lecoq i Frankrike och från Sören Larssons "Kroppens Poesi". Genom den fysiska träningen öppnar skådespelaren sig för närvaron och de kroppsliga impulserna, övar sig att ge form åt dem och utvecklar dem till ett språk att kommunicera med.
Fia_pedagogen_pic4
Fia_pedagogen_pic5
Sedan jag 2004 tog min magisterexamen i dramatik vid Göteborgs Universitet undervisar jag med utgångspunkt i Stanislavskijs arbete: hur skådespelaren använder sig själv i textarbete och rollskapande. Metodiken bygger på det jag fått från min mentor Doreen Cannon under de tretton år på 1980- och 90-talen då jag var hennes elev. Doreen arbetade på The Royal Academy of Dramatic Art och var utbildad av Utah Hagen vid HB studio i New York.

Under mitt masterarbete på Högskolan för Scen och Musik utvecklade jag en teknik att fånga och artikulera tystade historier. Den tekniken har jag omsatt i kurser för personer som vill uttrycka och formulera tankar och upplevelser hämtade ur sina liv.

2015 - 2018 arbetade jag i ett tre-årigt projekt med drama som inkluderande rehabilitering. Det var Backa Teater som rekryterade mig men huvudman var Samordningsförbundet Västra Sverige. Jag arbetade nära 83 personer som befann sig i olika typer av ohälsa, social och ekonomisk utsatthet. Min kunskapsingång i detta var alla år i laboratorieteatern, skapandet av det trygga rummet och ett nyfiket, inkluderande förhållningssätt. Också masterutbildningen på HSM med att artikulera tystade kroppar och deras erfarenheter samt min utbildning och erfarenhet som Roy Hart-pedagog var viktig. Det blev en vidunderlig resa! Jag fick möta fantastiska människor som lärde mig osannolikt mycket om hur liv kan gestaltas och gestalta sig. Jag njöt av mellanmänsklig kompetens av särskilt slag, bland deltagarna, personalen på samordningsförbundet och på Backa Teater. Målet var att stärka hälsan och att lyfta dessa tystade historier för en större publik.
Fia_pedagogen_pic6
”Tynneredsprojektet” sattes upp på Backa Teater med deltagare och texter från projektet Drama som inkluderande rehabilitering.

Fotografier från workshopar på Roy Hart Voice Centre, larssons teaterakademi och Backa Teater. Fotografer: Ivan Midderight, okänd samt Ola Kjelbye.